Noordhollands Dagblad 9 februari 2013


Boek over Nadine basis voor theaterstuk

door eric molenaar

HOORN - Het boek 'Mam, ik bel je zo terug', waarin de Hoornse Wanda Beemsterboer beschrijft wat voorafging aan de moord op haar 20-jarige dochter Nadine in 2006, is de basis voor een professioneel theaterstuk.
Ondanks het aangrijpende thema wil producent en acteur Frederik de Groot, die hiervoor samenwerkt met regisseur Robert-Jan van Dijk, er geen 'zware' voorstelling van maken.
Frederik de Groot (66), bij het grotere publiek bekend geworden van televisieseries als De Fabriek en Unit 13, heeft in zijn woonplaats Hoorn samen met zijn vrouw Marja het theaterproductiebureau Living Productions. Hij is nu samen met Heerhugowaarder Robert-Jan van Dijk, die als regisseur en acteur betrokken is bij tal van toneel- en theaterproducties, bezig de voorstelling verder gestalte te geven.
Voorop staat dat zij niet het boek gaan 'uitspelen'. Robert-Jan: ,,Het boek dient als inspiratie om met dat thema een integer en mooi stuk neer te zetten. Zonder dat het zwaar wordt.''
Het stuk gaat in première op 31 mei in schouwburg Het Park en wordt daar ook gespeeld op 1 juni en in een matineevoorstelling op 2 juni.
Lieneke le Roux gaat de moeder spelen. Frederik de Groot de vader. Medewerking verleent het combo Jongens van Gister, waarvan Frederik zelf deel uitmaakt, als zanger naast basgitarist Peter Hagman, drummer Danny Mol en pianist/componist Rob Langereis. De laatste componeert voor het stuk een slotlied.

Frederik en Robert-Jan bij de Parkschouwburg. (Foto Eric Molenaar)


Noordhollands Dagblad 9 februari 2013, (binnenpagina).

Ouders Nadine centraal

HOORN - Het boek 'Mam, ik bel je zo terug' wordt niet omgewerkt tot een script voor de theatervoorstelling die eind mei in Het Park op de planken wordt gebracht. De gebeurtenissen voor en na de moord op Nadine Beemsterboer vormen de inspiratie voor het stuk. Er komt dan ook niet fysiek een meisje zoals Nadine in voor.

De focus, legt producent Frederik de Groot uit, ligt op de vader en moeder. Hoe gaan die om met de moord, het verlies? Mannen en vrouwen reageren anders op dit soort zaken, dat is een thema. Maar daarnaast speelt de vraag of de ouders dit misschien hadden kunnen voorkomen. Hadden ze de achtergronden van de dader beter moeten checken? Zijn ze niet te fatsoenlijk geweest? Dat is wat volgens Frederik uit het boek van Wanda als belangrijke boodschap naar voren komt. Twijfels
Nadine is zeventien als ze de veertien jaar oudere Gerold ontmoet. Ze krijgen een relatie, maar vanaf het begin hebben Wanda en Jacques hun twijfels over Gerold. Toch laten ze hem toe in hun huis, behandelen hem als hun schoonzoon. ,,Ze zijn zo fatsoenlijk en welopgevoed, dat ze hem niet confronteren, maar inkapselen'', stelt Frederik.
In de drie jaar die de relatie duurde zien de ouders van Nadine dat het niet goed gaat. Ze praten er met haar over, maar vertrouwen haar als ze zegt dat het goed komt. ,,Anders zou het een motie van wantrouwen zijn geweest. Ze was 20, en al in het laatste jaar van haar hbo-opleiding. Het kwam altijd goed met haar'', zegt Wanda hier achteraf over.Signalen
Uiteindelijk maakt Nadine het uit. Als zij ingaat op Gerolds smeekbede nog een keer bij hem langs te komen brengt hij haar met messteken om het leven. De titel van het boek is het laatste dat haar moeder van haar hoorde.
Het aspect dat het gevoel duidelijke signalen geeft, maar 'iets in het hoofd zorgt dat je er niet naar handelt', is waar de voorstelling om draait. ,,Een waarschuwing om niet alles zomaar te laten passeren'', zegt Frederik.
Regisseur Robert-Jan van Dijk vindt dat Wanda met het boek heeft gezorgd dat mensen meer naar hun gevoel gaan luisteren. ,,Hier klopt iets niet, handelen!''
Wat dat betreft zijn de reacties op het boek veelzeggend. Een meisje schreef letterlijk dat 'Nadine mij de ogen heeft geopend'.
 

 

Copyright ©2009, www.nadinefoundation.nl All rights reserved.